Blogg-tema på Pret-ty; Min hudvårdsrutin!

Jag har precis som när det gäller makeup-underlag fått prova mig fram genom åren för att hitta den kombination när det gäller hudvård som passar mig bäst.
Min hy har i stort sett varit sig lik genom tonåren och upp i vuxen ålder. Visst hade jag fler finnar under ungdomen men i stort sett är den densamma.
Skilnaden är väl att jag lärt mig att torka ut huden med starka acneprodukter och tvålar inte är lösningen utan att det snarare får huden att kompensera med mer fett , vilket i sin tur leder till fler finnar och orenheter.

Min hy är en blandning mellan fet och känslig hy. Blandhy-produkter funkar alltså inte för mig eftersom jag inte har några torra partier eller en typisk t-zon.
Min hy förändrar sig beroende på vart i cyklen jag befinner mig, samma sak om jag befinner mig i torr miljö eller i rum med dålig ventilation... Min hy låter som en hel vetenskap eller hur? *s*
Nä, men allvarligt talat, när man väl kommer underfund med hur ens hy funkar och hur man ska behandla den blir allt så mycket lättare. Smink låter sig samarbeta så mycket bättre och vill man nu vara utan smink är en osminkad hy i balans  bland det fräschaste som finns!

Nåväl, min rutin ser ut som följer:
På morgonen tvättar jag ansiktet i duschen med Lóreal Pure Zone. Tidigare använde jag Clinique 3-steg men har gått ifrån det eftersom det blev för skarpt för min hy i slutändan, till fördel för det betydligt billigare Lóreal. Ni vet ju att jag oftast säger att man får det man betalar för, men jag kan faktiskt vika mig för det påståendet i detta fall.
Efter tar jag Pure Zone ansiktsvatten på en bomullstuss och rengör ansiktet ytterligare med det.
Ögonen får därefter fukt av TVÅL Buddha Eyecream som jag testar just nu och framöver. Jag följer upp med TVÅL oil-free lotion med salicylsyra och sedan True Look dagkräm på bröstet och halsen.

I ansiktet använder jag även Smashbox Photo finish primer innan jag sminkar mig.

Kvällsrutinen ser exakt likadan ut men jag byter ut primern (eftersom jag inte sminkar mig innan jag går och lägger mig...hehe) mot Clinique Turnaround Concentrate som milt peelar huden och ger den lyster.

Kroppshudrutinen är egentligen ingen avancerad historia.
Jag scrubbar kroppen och ansiktet en eller två gånger i veckan med TVÅL Whipped Sugar Scrub, som är en favorit. Jag är alltid noga med att smörja in mig och just nu använder jag Cosy Winter lotion från Aco´s Sense & Care-serie på kvällen och The Body Shop kroppssmör i antingen kokos eller jordgubb på morgonen.

Nja... sådär ser nog mina rutiner ut.

Kommentarer
Postat av: Linda

Köpte TVÅL´s ansiktslotion med salicylsyra efter du skrivit om den, den är jättebra och till bra pris dessutom!!

2008-03-25 @ 22:28:47
URL: http://bettieli.blogg.se/
Postat av: Jenny

jag som hade missat att en ny säsong börja i söndags på kanal5.. men av en ren händelse var tv'n på & så vips.. där var det! underbart. serien är så härlig! :)

2008-03-26 @ 13:13:31
URL: http://jennysoderberg.blogg.se
Postat av: sanny

viktigt med bra hudvård så bra :)

2008-03-26 @ 21:45:13
URL: http://sannyt.blogg.se
Postat av: SantaCarolina

Linda: Kul att mitt tips ledde till något bra! Jag gillar den skarpt!

Jenny: One tree hill är da shit!

2008-03-28 @ 23:09:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0